سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صبح و شب در فراگیری دانش بودن، نزد خدا برتر از جهاد در راه خدای است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :13
بازدید دیروز :23
کل بازدید :274893
تعداد کل یاداشته ها : 167
103/2/7
6:41 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
حسین عرب بیگی[224]

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

پیوند دوستان
 
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani جاده های مه آلود شقایقهای کالپوش بلوچستان هم نفس ««««« شب های تهران »»»»» ►▌ استان قدس ▌ ◄ فانوس به دست.... ازتاریکی ها...رهسپاربه سوی نور تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر .: شهر عشق :. تراوشات یک ذهن زیبا پیامنمای جامع سایت روستای چشام (Chesham.ir) محمدمبین احسانی نیا شبستان دل شکســــته یکی هست تو قلبم.... برادران شهید هاشمی الهگان اواز قطره محمد قدرتی Tarranome Ziba غزلیات محسن نصیری(هامون) wanted *دنـیــــای مـــــــن :) * آتیه سازان اهواز رویابین کشکول نوری چایی_بیجار هرچه می خواهد دل تنگم میذارم کشاورزی نوین عرفان وادب تشنه دیدار شناخت کافی مجله اینترنتی ghamzade ☀❤ یوزر و پسورد نود 32, پسورد نود 32, یوزرنیم و پسو برترین موبایل های دنیا تینا افسران مقاومت بر و بچه های ارزشی جامع ترین وبلاگ خبری *...بانو...* مناجات با عشق مسعود رضانژاد فهادانـ از یک انسان تَرَنّم عفاف آسمان آبی سرباز ولایت نـــابترینـــــــــــــــــها my twitter خانوم آقا سید سرافراز اخبار روز ایران وجهان خونه دل دخترتاریخ دوستانه شهدا شرمنده ایم کهن دیار گزبرخوار شهر تاریخی گز برخوار وبلاگ آیه الله گزی باشگاه شبانه فروشگاه میعاد نور جـــــــــــوکـ فــــــــــا شهدای کوهسرخ(مکی) معماری

ضمن تقدیر از دوستان خوبم که باعث و بانی خیر می شوند تا اطلاعات قرآنی خودم نیز قوتی بگیرید در جواب اقای اکبر خالوشاهان مبنی بر تفسیر این ایه مطالبی را از سایت لیله القدر جمع اوری کردم که انشاءالله همه استفاذه کنند

اما اول خود سوره تغابن :

برگزیده تفسیر نمونه جلد پنجم
- جزء بیستم و هشتم ؛ تفسیر سوره تغابن [64]
این سوره در ((مدینه )) نازل شده و 18 آیه است

- محتواى سوره :
لـحـن آیـات اخـیـر این سوره , با سوره هاى مدنى هماهنگ است , ولى صدر آن ,با سوره هاى مکى موافقتر است , اما به هرحال ما مجموع آن را طبق مشهور مدنى ,تلقى مى کنیم .
از نظر محتوا, این سوره را مى توان به چند بخش تقسیم کرد:
1 ـ آغاز سوره که از توحید و صفات و افعال خدا بحث مى کند.
2 ـ به دنبال آن , با استفاده از علم خداوند, به مردم هشدار مى دهد که مراقب اعمال پنهان و آشکار خود باشند و سرنوشت اقوام پیشین را فراموش نکنند.
3 ـ در بـخش دیگرى از سوره , سخن از معاد است و این که روز قیامت روز ((تغابن )) و مغبون شدن گروهى و برنده شدن گروه دیگرى است (نام این سوره نیز ازهمین گرفته شده ).
4 ـ در بـخـشـى دیـگـر دسـتور به اطاعت خدا و پیامبر(ص ) داده و پایه هاى اصل نبوت را تحکیم مى بخشد.
5 ـ آخرین بخش سوره , مردم را به انفاق در راه خدا تشویق مى کند و از این که فریفته اموال و اولاد و هـمـسران شوند برحذر مى دارد, و سوره را با نام و صفات خداپایان مى دهد همان گونه که آغاز کرده بود.
فضیلت تلاوت سوره :
در حدیثى از امام صادق (ع ) مى خوانیم : ((کسى که سوره تغابن را در نماز فریضه اش بخواند شفیع او روز قیامت خواهد شد, و شاهد عادلى است در نزدکسى که شفاعت او را اجازه مى دهد, سپس از او جدا نمى شود تا داخل بهشت گردد)).
بـدیهى است این تلاوت باید توام با اندیشه باشد اندیشه اى که محتواى آن رادر عمل منعکس کند, تا این همه آثار و برکات بر آن مترتب گردد.
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر
اما بحث و تجربه ما در رابطه با این دو آیه است:

یا ایها الذین امنوا ان من ازوجکم و اولدکم عدوا لکم فاحذروهم و ان تـعـفـوا و تصفحوا و تغفروا فان اللّه غفور رحیم (14) انما امولکم و اولادکم فتنه و اللّه عـنـده اجـر عـظیم (15)

شان نزول آیه 14 :
در روایتى از امام باقر(ع ) مى خوانیم : که در مورد آیه ((ان من ازواجکم )) فرمود: مـنـظـور این است که وقتى بعضى از مردان مى خواستند هجرت کنند پسر و همسرش دامن او را مـى گـرفـتـنـد و مـى گـفتند: تو را به خدا سوگند که هجرت نکن , زیرا اگر بروى ما بعد از تو بـى سرپرست خواهیم شد, بعضى مى پذیرفتند و مى ماندند, آیه نازل شد و آنها را از قبول این گونه پیشنهادها و اطاعت فرزندان و زنان در این زمینه ها برحذر داشت .
امـا بـعـضـى دیـگر اعتنا نمى کردند و مى رفتند ولى به خانواده خود مى گفتند: به خدا اگر با ما هجرت نکنید و بعدا در (دارالهجرة ) مدینه نزد ما آئید ما مطلقا به شمااعتنا نخواهیم کرد, ولى به آنـهـا دسـتـور داده شد که هر وقت خانواده آنها به آنهاپیوستند گذشته را فراموش کنند و جمله ((وان تعفوا وتصفحوا )) ناظر به همین معنى است .

تفسیر آیه 15 :

اموال و فرزندانتان وسیله آزمایش شما هستند!
از آنـجـا کـه در آیـات گذشته فرمان به اطاعت بى قید و شرط خدا و رسولش آمده بود, و یکى از مـوانع مهم این راه علاقه افراطى به اموال و همسران و فرزندان است در اینجا به مسلمانان در این زمینه هشدار مى دهد.
نـخـست مى گوید: ((اى کسانى که ایمان آورده اید! بعضى از همسران وفرزندانتان دشمنان شما هستند, از آنها برحذر باشید)) (یـا ایها الذین آمنوا ان من ازواجکم واولا دکم عدوا لکم فاحذروهم ).
الـبـته نشانه هاى این عداوت کم نیست گاه مى خواهید اقدام به کار مثبتى همچون هجرت کنید دامـان شـما را مى گیرند و مانع این فیض عظیم مى شوند, و گاه انتظار مرگ شما را مى کشند تا ثروت شما را تملک کنند, و مانند اینها.
البته این دشمنى گاه در لباس دوستى است و به گمان خدمت است ,و گاه به راستى با نیت سؤ و قصد عداوت انجام مى گیرد, و یا به قصد منافع خویشتن .
ولى از آنجا که ممکن است این دستور بهانه اى براى خشونت و انتقام جوئى و افراط از ناحیه پدران و هـمـسـران گـردد بـلافاصله در ذیل آیه براى تعدیل آنهامى فرماید: ((و اگر عفو کنید و چشم بپوشید و ببخشید (خداوند شما را مشمول عفوو رحمتش قرار مى دهد) چرا که خداوند بخشنده و مهربان است )) (وان تعفواوتصفحوا وتغفروا فان اللّه غفور رحیم ).
بـنـابـراین اگر آنها از کار خود پشیمان شدند و در مقام عذرخواهى برآمدند, و یابعد از هجرت به شما پیوستند آنها را از خود نرانید, عفو و گذشت پیشه کنید,همان طور که انتظار دارید خدا هم با شما چنین کند.
(آیه )
در این آیه به یک اصل کلى دیگر در مورد اموال و فرزندان اشاره کرده , مى فرماید: ((اموال و فرزندانتان فقط وسیله آزمایش شما هستند)) (انمـااموالکم واولا دکم فتنة ).
و اگر در این میدان آزمایش , از عهده برآئید ((اجر و پاداش عظیم نزد خداوند(از آن شما) خواهد بود)) (واللّه عنده اجر عظیم ).
در آیه گذشته تنها سخن از عداوت بعضى از همسران و فرزندان نسبت به انسان بود که او را از راه اطـاعـت خـدا مـنحرف ساخته , به گناه , و گاهى به کفرمى کشانند, ولى در اینجا سخن از همه فرزندان و اموال است که وسیله آزمایش انسانند.
در واقـع ایـن دو موضوع , بیش از هر چیز دیگر وسیله امتحان است , و به همین دلیل در روایتى از امیرمؤمنان على (ع ) مى خوانیم که فرمود: ((هیچ کس از شمانگوید: خداوندا! من به تو پناه مى برم , از امـتحان و آزمایش , چرا که هرکس داراى وسیله آزمایشى است (و حداقل مال و فرزندى دارد و اصـولا طـبـیعت زندگى دنیا,طبیعت آزمایش و بوته امتحان است ) ولکن کسى که مى خواهد به خدا پناه برد, ازامتحانات گمراه کننده پناه برد چه این که خداوند مى گوید: بدانید اموال و اولاد شماوسیله آزمون است )).

التماس دعا


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ این پیام برا یه آشنا اومده ایشون هم برا من فرستاد و گفت چی کنم یعنی چقدر این آدما خودشون احمق فرض کردند . هوشیاری برای همه انتشار بدید
+ سلام من یه چوپان اشایر بختیاری هستم. یه چیز بت میگماتو رو بقران تورو به ناموست به کسی نگو. من توکل به خدا شانسی سلام و سلوات فرستادم شماره شمارو گرفتم من دنبال گوسفندها کنار یک تپه قدیمی زیر یک سنگ مقداری اتیقه آسار باستانی گنج طلا پیدا کردم به ابلفضل به امام رضا راست میگم سر کاری نیست اگه میتونی توکل کن به خدا بخرشون نسف برا من نسف برا تو . (چقدر این یارو بلانسبت جمع خره خره خره)
+ سلام .الان برنامه حرف حساب شبکه یک را همه ببینند حتما.حتما.حتما
+ سلام .الان برنامه حرف حساب شبکه یک را همه ببینند حتما.حتما.حتما
+ سلام .الان برنامه حرف حساب شبکه یک را همه ببینند حتما.حتما.حتما
+ سلام .الان برنامه حرف حساب شبکه یک را همه ببینند حتما.حتما.حتما
+ تصادف دو دستگاه اتوبوس در قم 43 کشته و 44 مصدوم بر جای گذاشت http://www.mehrnews.com/detail/News/2132514
+ قال امام موسی کاظم (ع): أبلِغ خَیراً و قُل خَیراً ولا تَکُن أمُّعَةً؛ خیر برسان و سخن نیک بگو و سست رأى و فرمان‏برِ هر کس مباش.
+ شهادت هفتمین اختر آسمان ولایت وامامت تسلیت باد
+ چشمه جاری شکافنده علم ها در بیابان خشکیده دانش جوشیدن گرفت و جان جویندگان علم و معرفت را از زلال پر برکت خود سیراب ساخت. شیعه نشان افتخار دیگری بر گردن آویخت و بر این پیشوای معصوم خود بالید. ای افتخار شیعه که در ضیافت خانه حوزه ها و دانشگاه ها سفره پر نعمت دانش تو گسترده است، میلاد مسعودت را گرامی می داریم.
قالب وبلاگ

گالری عکس
دریافت همین آهنگ

قالب وبلاگ